25 Oktober 2012

BURGER BAKAR....

Assalammualaikum...

hi...
aritu dah citer pasal terase nak makan mee hailam kan....
arini nak citer pasal teringin nk burger bakar pulak boleh... heheheh... 
eh ngidam ke ape aku ni??? ehehehee

ok act hari minggu hari tu....
aku xtau nak makan ape sebenarnyer...
xtau la, skrg ni rasa mcm dah muak plak nak makan nasi jer...
so teringin la plak nak makan burger bakar...
tp malas betul aku nak g kuar beli...
pastu area umah aku, kat pajam tu,
payah nak jumpe orang jual burger bakar ni...
so ape lagi....
google la sendiri resepi ...
tp biasala aku ni....
memandai-mandai plak aku ubah resepi tu ikut citarase tekak aku jer...  heheheheh...
suke2 jer kan....

ok meh kite tgk....
ape resepinye & apakah hasilnye...


bahan2 utk burger tu...
telur sebiji, bawang besar seulas, butter sesudu, & yang penting sekali daging cincang...
tp aku ada ubah sikit...
 aku x pakai daging cincang tp aku pakai ayam cincang...
 pastu Mr. google tu xpakai butter aku gune butter... ganti minyak...
pastu aku letak lada putih, lada hitam, & aku letak sos seasoning maggie tu sikit....
so lain sikitla....

pastu kalu dah nama burger kan....
mesti ada bahan2 aksesorinyer... (dressing)
sos cili. hirisan tomato, salad, cheese, & mayonis,
yang ni ikut suke korang la nk letak ape kan...
kalu rasa nak letak piccel pun boleh...  terpulang... :)

cara penyediaannyer plak....
  1. bawang besar tu kene blend dulu tp aku tumbuk jer....
  2. pastu aku gaul kan bawang tu dgn telur, butter, lada hitam, lada putih & sos seasoning tu... 
  3. dah gaul sebati... baru aku masukkan ayam cincang tu....
  4. dah siap gaul semua.... jgn lupe garam sikit... takut tawar plak nanti.... pastu korang bulatkan @ bentukkan daging tu... ikutla bentuk ape yang korang suke... besar ke kecik ker... ikut korang la.... 
  5. lepas tu simpan dlm freezer dalam 2-3 jam... kasi keras sikit.....
  6. pastu boleh la di bakar.... bakar sekali roti tu, br sedap sikit.... tp aku ni terbakar lama plak.... nasib x hangus... heheheh

so inilah hasilnyer...
resepi yang aku memandai2 ubah...


amacam ok tak...?
nampak sedap x?
hehehehe....

apepun... kalu korang nak try....
korang boleh ubah ikut citer rase korang sendiri... 
tp syarat nak wat patty ni...
jgn lupe bawang & telur....
sebab 2 bahan ni adalah ejen pelekat...
barula terbentuk patty tu...
yang lain semua boleh tukar bahan lain...
tp jgn xde 2 bahan ni yer....
xjadi patty la jawabnyer.... :-)

ok la yer....
selamat mecube.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan