31 Disember 2013

kenangan...

Assalamualaikum. ...

Haaaa pejam-celik2... da nk berakhirnye thn 2013 ni kan.... mcm2 yg terjadi thn nikan.... yg manis & membahagiakan... yang memening & merisaukan... yg meletihkan
... yg menyakitkan.... eh mcm2 la... aku percaye korang pn sm kan... mesti bnyk perkare yg telah terjadikan... sweet memories. .. bad memories. .. sm la dgn aku...

Kalu di rewind blik... aku bleh summery kan... semua yg aku sebut td tlh aku alami spnjg thn 2013 ni.... 
4sure yg manis & membahagiakan aku thn ni... msti korang semua tahu kan... aku tlh dikurniakn seorg lg cahaya mata yg sihat & sempurna utk ku... baby boy... sepasang dah anak aku... alhamdulillah. ... mmg itu anugerah yg terindah tuhan kurniakan kpd aku... sblm tu aku dpt hadiah dr che abg hand phone samsung note2... mmg aku idam... xtaula knp aku suke samsung x suke iphone... mgkn sbb bnyk sngt tgk citer korea... nmpk cute & style je k-pop2 tu semua pki tel samsung.... kirenye dah dkt setahun aku pki phone ni... pastu tercapai gak niat aku nk dptkn mobil baru... yg bsr skit dr viva aku tu tp yg murah jer... yg ni aku dah psg niat dah lama... aku niat nk cari yg bkn buatan malaysia... tp asik post pone jer niat yg satu ni... tp tahun ni aku gigih usahakan jg sbb family aku da bsr kan... ms tu pk... mn nk muat kalu ank da 2...dulu2 bleh postpone lg sbb pk ank br sorang... skrg komitmen bnyk... so usahala... akhirnyer berjayala... syukur dgn rezki mu tuhan... 

Tp ada jg perkare yang menyakitkan tahun ni... sbb ms aku peggy aritu... aku asik sakit2 je... mgkin bnyk sngt dosa aku kot... sbb tu tuhan nk mengingatkan aku... xsemestinye aku akan sihat... aku diberikan ujian... dr mule peggy smpi la deliver.... memule mabuk yg sngt truk 7-8kali sehari aku akn muntah... tp itu aku kire ok lg la... sbb ada org lain smpi 14 kali muntah... iskh kalu aku da 7-8 kali pn da xlarat.. bygkan kalu 14 kali... mmg xkeje... melepek je la... msti msk spital la aku gamaknye... pastu... aku kene penyakit batuk yg kronik... smpi aku tekencing2 kalu time batuk... dkt 3 mggu aku batuk... smpi aku mc la & doktor cucuk kt muntut la br batuk aku berkurangan... ada ke org mc sbb batuk... haaa aku mc sbb batuk... bygkan la peggy pastu batuk2... agaknye tiap kali aku batuk bb begegar tak dlm prut... cian kat bb kan... nasib bb x pape.... ok bile dah msk 7 bln peggy... aku kene sakit pinggang yg teramat smpi aku nk berjalan kaki dr komute ke opis  aku ms tu biasenye aku bleh jln dlm 6-7 minit je.... tp bile aku sakit pinggang tu, adala dekat 30' minit br aku smpi ke opis... korang dpt bygkn tak... mcm mn aku jln... betape slownyer aku jalan...setapak-setapak... brape kali aku mc & cuti sbb xleh nk jln... mmg sakit gile pinggang aku ms tu.... iskh tuhan je tahu mcmne aku rs..   nk kate aku amik apydurel ms delive bb aku yg 1st dulu tu mmg xde rsnye... tp ms thn 2008 aku pernah jatuh terduduk setinggi 5kaki... doctor ckp mgkn sbb jatuh tula sakit pinggang aku ni jd mcm ni...  so sesape yg tak penah jatuh terduduk ke terlengtang ke tertiarap ke... jaga la langkah anda... sekali dah jatuh... effect dia jangke pjg... makin tua... makin sakit ok... last but not least. .. sakit yg plg amat ialah ms aku nk deliver la... sakit besalin... spt yg aku dah citer... lebih 18 jam air ketumban aku dah pecah...br aku deliver... tp nasib semuanye selamat... alhamdulillah. ..

ermmm.... perkare yg memening & merisaukan aku plak thn ni...pn xkurang hebat jg rasanye....... aku pening & risaukan ms sblm aku nk naik keje.... aku risau sngt zakwan xnk minum botol... aku dah ajar dr lps abis pantang... ms tu dia ok je... tp tetibe dah dkt 3 bln dia refuse botol... smpi aku kene betukar bb sitter sbb xtahan nk jg dia yg xnk botol... asik nangis je... lebih sejam dia nangis... aku ada terfikir kalu payah sngt aku cuti tanpa gaji... tp cian kt kwn opis bile hujung thn ni mmg bnyk keje nk di settle kan... tp bile aku anta nursery... alhamdulillah nursery tu sabar dgn zakwan...  dia kate zakwan ok jer minum susu... mgkn zakwan x srasi kot dgn bb sitter tu... tp kt nursery, zakwan xnk susu tepung... alamak pening baru plak... aku pam susu x bnyk stok... acane... br anta seminggu dah nk abis stock susu aku... erm.... berbagai jenama susu aku bli try nk bg zakwan minum... akhirnyer susu dugro yg dia bleh minum...tp itu pn slps slbn br la campur susu... dlm sbln aku hantar tu... alhamdulillah stok susu aku mencukupi utk dia... ermm....Sblm aku pening bb xnk botol tu... aku risau kesihatan mak aku... ms tu aku xtau ape nk buat... nk pujuk @ nk ckp ape pn aku xtau... aku mcm terdiam...mcm2 aku pk ms tu... aku mcm terkedu & xleh trima pn ada gak... tp aku xdela tunjuk kt mak aku... sbb aku xnk tambh ssh hati mak aku... tp mmg ms tu aku mcm xreti plak nk pujuk mk aku... ma sorry yer... eja bkn xnk amik tahu.. tp eja takut... eja xleh hiprokrit... sbb tu eja xckp ape2... & pd ms yg sm jg... ms tu aku kene kayap plak kt blkng bdn aku... tp xla truk sngt... tp aku takut bb & ank aku kene chicken pox plak sbb kayap blkg bdn aku tu... sbb doktor ada ckp blh berjangkit kt bdk yg xpenah kene CP... sbb virus kayap ni virus yg sm...aduh mmg menduga perasaan aku sungguh pd ms tu... ermmmm...

Tapi itu semua aku x mo ingt dah... biarla ape yg berlaku jd kenangan kan.
... mmg kadang2 aku ni ada penyakit terlebih risau... aku pn xtau knp....

ok la ni citer pasal azam tahun 2013... tercapai ker azam aku tu...
kalu ikut (klik sini) aku ada 3 azam je utk thn ni.... haaa meh kite tgk...

1) - aku berazam nk g kelas menjahit & menghasilkan sstu yg kreatif... kelas manik, kelas bunga reben, and so on... tp nmpknye azam tu xbrape tercapai... sbbnye mmg aku xde g sbrg kelas menjahit pun... faktor kedaan yg x mengizinkan ms tu kan... so xdela g mn2 kelas pun... tp ada jgla aku menghasilkan sesuatu dr kain felt... x bnyk pn... ini jerla ke kretifan yg aku penah hasilkan....

Ini bantal... 1 utk kakak & 1 utk adik...


Uni sarung kotak tisu... utk dlm kete...

Ini antara keychain yg Aku buat... 

Ini sarung telefon... ini sbnrnye utk tel sony experia go aku... tp aku cume dan pakai sarung ni 2 hari je kot... pastu aku dpt hadiah tel br... so tggl kenangan jela sarung ni... kalu nk pki kat tel baru mmg x muat... sarung ni kecik... so simpan jela... :)

2) - azam aku yg kedua... xmo shoping sngt... x mo shoping bende2 yg membazir... bli yg penting jer.... yeayyy... yg ini aku berjaya... sbb mmg aku xde shoping ape pn... aku cume beli 2-3 psg baju je utk pki ms peggy aritu... yerla kan... ms peggy mn bleh nk pki bj yg biase2... xmuat puyut bsr.... so bli la 2-3 psg bj baru... & utk kasut plak... aku hanye bli 1 psg kasut shj thn ni.... korang bleh byg kan x...hrmmm..... aku dpt menahan nafsu kasut aku tu... kalu thn lps smpi 12 psg setahun aku bli kasut... tp thn ni aku cume beli 1 psg jer...  itu pn sbb kasut aku xde yg rendah... peggy xkan nk pki kasut tggi... mau tersungkur aku kalu pki kasut tggi tu kan... so aku bli la satu sandel yg rendah.... tp ikutkan bkn aku yg beli... sbb che abg yg byr ms tu... hehehe..



Inila sandel aku thn ni.... tp kan ms lps deliver aritu... bile aku pki sandel ni.... iskh... rs mcm xcntik jer...mcm xsedap jer pki sandel tu kan... haaaa tgk nafsu aku dah mule....bergetar2 rs hati ni nk g cari kasut br... sabar esah, sabar.... xpe kite tggu thn baru k... aku buat azam lain... jgn mskn azam thn ni... blh la bli kasut baru... hehehehe... blh tak mcm tu....


3) - azam yg ke 3... ermmm... yg ini mcm lansung tak tercapai jer rsnyer... ermm... so sad... :-( kononnyerla azam aku tahun ni xmo amik cuti, xmo berholiday g jenjalan... & azam aku hanye nk g jenjalan dlm selangor & kuala lumpur shj... tahun ni nmpk gaye nye mmg bnyk aku amik cuti sbb... asik sakit jer... iskh... pastu puas aku google... xde plak tmpt kt kl & selangor ni yg sesuai aku nk g jenjalan.... sbb nyer ms peggy tu mmg aku xlarat, tp bile dah deliver plak... nk ngendong bb ke tmpt2 menarik yg di google tu... iskh mcm xsesuai jer... acaner.... mmg x tercapai la .... kalu di ingat balik... rs nyer thn ni 1 tmpt jer yg aku g dlm selangor iaitu sg. congkak...iskh... yg itu x berazam pn aku blh g kan... sbb sekangkang kera je dr umah aku... hrmm....

xperla esah... kire azam ko tu... ada yg tercapai... tak tercapai... & separuh tercapai... kire okla kan.... memule ingt 1 thn tu tempohnye panjang... tp mmg pejam-celik2 stahun tu kejap jer...
tp ape azam tahun br ko esah.... utk tahun 2014... dah fikir dah ker, azam baru... :-) hehehe...
ok yg itu n3 lain kali aku citer k...

so korang mcm ner... ingt x ape azam korang tahun ni... tercapai semua tak... :) pd aku azam ni mcm 1 target jer... @ mcm 1 guide... bile d fikir aku ada target & guideline... aku akn berusaha... aku perlu kuat kan semangat... tp biasela aku mmpu merancang... tuhan yang menentukan...& aku percaye korang msti ada bnyk kenangan utk thn 2013 ni jg kan utk mecapai & menunaikan azam korang tu... sbrnye azam xperlu tggu thn baru... bile2 nk korang rs nk berazam baru... bile2 pn boleh... tp pd aku kalu aku set azam baru pada awal thn... aku ada tempoh ms utk aku tunaikan azam aku tu... so sbb tu aku suke nk set azam aku tu pd awl tahun... mngkn korang ada pndangan yg berbeza...so terpulang la kan... ini dr sudut pandangan aku jer...
kalu ada org kate aku poyo nk berazam baru bagai... tp blm tentu tertunai... baik xyah berazam... suke hatila nk ckp ape... ape yg penting... itu care aku... kalu xpuas hati.. org tu yg menyusahkn diri sendiri je kan...

okla da berjela2 plak aku membebel kat sini... last but not least.... bye2 2013.... & welcome  to new year 2014...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan