15 Julai 2013

Berpuasa

Assalamualaikum...

haaaa puase tak kawan2  ku hari ni....? Pejam celik, pejam celik dah nk masuk 6 hari kiter semua berpuasakan.... alhamdulillah 6 hari ni aku rs aku mampu berpuasa... insyaallah aku akan cube untuk puase penuh tahun ni... rezki betul... yerla mana pernah dlm hidup aku dapat puase penuh sblm ni.... insyallah kalu kesihatan aku ok, perut ke ape ke sihat semuanye... aku akan cube utk berpuase penuh... eh tp rsnye aku penah sekali kot dapat puase penuh, kalu x silap ms tu aku breast feed lela... rsnye tahun tu pun aku dpt puase penuh... insyaallah aku akan cube utk tahun ni.... "chai-yok2 esah"

ok la mesti korang2 semua sibuk duk fikir aperla menu korang utk berbuke stiap harikan.... aku pun sama jg la macam korang semua... tp nak berpuase kali ni aku kenela kuat kan semangat... sbb sblm bln puase aritu aku ada try ganti puase aku... tp bile aku puase jer... perut aku msk angin... xtaula sbb slh mkn ker ape... tp mmg kalu arini aku puase, seminggu lps tu br aku bleh puase blik sbb angin tu xnak kuar... mmg xselesa & sekse betul rsnye ms tu... sbb tu bile nk msk ramadhan ni aku ssh hati sikit... aku takut perut aku ni xtahan... so utk puase kali ni... aku msti jaga makan aku... xmo la mkn makanan yg blh membuat kan perut aku angin... semingu xbleh puase, rugi rsnye... so aku dah buat keputusan.... nak tak nak aku kene masak makanan  utk berbuke bln puase ni yg senang disediakan & masakan yg x mendatangkan angin.... yerla masak makanan yg senang tu sbb aku cume ada ms sejam jer nk msk 2 lauk.... kalu aku nk msk yg heavy, yg bnyk2 rencah tu.... mmg xdayala kot dgn prut aku yg dah memboyot mcm ni.... berdiri sejam tu pun abis sakit2 pinggang aku... kebas2 la kaki aku ni... mmg xtahan & xsempat rsnye.... tp insyaallah aku akan cube & mampu buat kan... 'so esah ko kene kuatkan seamngat utk memasak sepanjang bln puase ni yer....' :)

kate kawan aku 'ala beli jerla kt bazar tu... senang pilih jer aper nak... badan xpenat...' tpppppppppp
aku peggy kali ni.... tekak aku ni tak lalu la nk makan lauk2 yg beli siap ni... kembang tekak aku tgk lauk2 yg jual kt kedai tu... xtaula knp.... kalu kedai yg bnyk jual masakkan yg bnyk gune rempah, menusuk bau rempah tu... mmg sorryla aku nak singgah.... tak taula tekak ni xbleh blah la... alah betul rsnye... rs nk muntah.... ishhh... batal plak puase aku nanti....xmo la.... dah tu lauk2 tu blm tentu lagi bleh simpan smpi sahur... aku kan keje jauh... kalu pepagi bute tu nk suh aku msk.... kul brape plak aku nk bangun msk... gamaknye xsempat la ku nk g keje.... so itu la antara sbb aku xmo bli lauk kat kedai @ bazar... aku pk baik aku msk jer kat umah bleh msk utk sahur trus...

kpd en somi... saya minta maaf bebanyak yer... kalu lauk yg isteri mu ini sediakan tak menepati citarasa mu... tak memuaskan selera mu... sy minta maaf bebanyak... sy cube buat ape yg sy termampu... tp insyallah.... en somi jgnla risau... walaupun mskn yg dimasak itu adalah masakan yg senang nk disediakan.... tp sy dah sediakan lebih 30 menu untuk sy masak bln puase ni... insyaallah menu masakan sy tu tak kan berulang.... sy janji akan cube yer masak lauk yg berbeza setiap hari.... insyaallah....cume 1 je sy pesan kalu teringin nk mkn ape2... pergila cari sblm amik sy blik keje tu... sbb kalu tunggu sy... ms yg ada lps sy blik keje tu mmg terhad... takut nanti xsempat nk berbuke.... cian kat awk plak... jgn risau sy xamik hati.... yg penting awk bgtau sy yer....

okla rsnye dah pjg lebar aku membebel arini.... nnti aku smbung lg k.... selamat berpuase....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan