29 November 2013

ayam goreng tomyam....

Assalamualaikum....

Haaa korang tgk tajuk je msti korang pk ada ke org buat...
Hehheheheh... ada jer... aku buat....
Aku sbnrnye xtau nk msk ape dah smlm...
Slalu sngt aku msk bende2 biase smlm aku try wat tomyam tp goreng xyah kuah.... saje nk kasi che abg try rs bende sm tp care masak berbeza... 

Inila rupe ayam goreng tomyam aku...


Ini utk 2 org mkn Tau... ciput je kan... mcm main msk2 je... tp nk wat mcmne... kalu wat bnyk2 nnnt xabis membazir je... kitorang bkn mkn bnyk pn mlm... lg nk kasi che abg try dulu... aku da biase wat sedap je kat tekak aku... tp tekak org kite xtau kan... 

so lps blik keje... che abg mcm biasela tanye ape msk arini...
Bile dia tgk lauk... ayat pertama yg dia tanye 'awat cm Pucat ayam tu..' che abg aku ni kalu masak xde sambal... lauk x merah dia kurang minat sikit... aku suh dia try Dulu... 
Nasib dia kate sedap... tp dia komen gak 'kalu aku gune paste tomyam merah tu lg selera dia mkn kut... pastu tomyam putih tu rsnye kuat skit... ' yerla paste tu utk tomyam berkuah... aku wat goreng... so rs nye pekatla skit tomyam tu... xpe nnti lain kali sy gune sparuh je paste tu yer...

Kalu korang terase nk buat... meh aku nk kongsi resepi skit...

Bahannye senang je... 


Ayam potong dadu...
Bawang besar hiris
Halia hiris
Cili api ( cili api aku dah abis aku gune cili merah je...) 
serai titik (tumbuk sikit)
Tomato ( xde kt umah so xletak La)
Paste tomyam putih
Daun limau purut
Limau nipis / limau kasturi....

Care nye senang je...
Panaskan minyak masukan ayam dgn serai dulu...
Masakan sekejap ayam tu... masukkan bhn yg dihiris... ( bwg, halia, cili) 
Masak smpi layu....
Pastu masukan paste tomyam yg dah siap gaul dgn air perahan limau nipis  daun limau purut.. 
Pastu gaul rata... masukkan garam...

Dah siap boleh hidang...
Ambilla resepi ni kalu terase nk mencube yer... ye...
Masakan yg simple & cepat di sediakan...

Okla selamat mencube yer... mekasih

Tiada ulasan:

Catat Ulasan