17 Oktober 2013

Dugaanmu ya Allah

Assalamualaikum...

Ya Allah ya tuhan ku... besar dugaan yang ko berikan kpd ku ni ya Allah... semalam aku pergi klinik... sbb blkg badan qku gatal2 & berdenyut2... aku fikir fungus. .. tp doktor kate kau kene kayap... korang semua tau x kayap tu sbnrnye ape..  ok meh aku nk share sikit... kayap ni adalh virus yang dihasilkan oleh virus chicken pox (varicella zozter).. sesape yg penah kene CP... pratus utk kene kayap ada..  sbb virus ini berpunce dr virus yg sm.. doktor ckp virus ms kene CP ni msh ada dlm bdn, akan aktif smula slps 3-4 @ > thn akn jd kayap... mmg terkejut la aku dgr... tetibe kene kayap plak aku kn.. doktor ckp kalu stress pun bleh kuar kayap ni... aku ada google skit... click sini.... korang bleh baca lebih lanjut psl kayap ni... hermm....
Abis smlm aku kene cucuk.. & mkn antibiotik & bbrp ubat lain.. aku da tanye dokter ok ke bb bf dgn ubt ni... dia kate xde ape... so skrg badan aku da kurang skit bedenyut tp gatal2 la... mayb aku akn trase sakit bile pecah gelembung2 kt bdn aku tu kot...
Tp yg merisaukan aku skrg ni... zakwan arini da msk 3hari x berak... slalu dia akan berak setiap hari... ini xde pun... dia xkembung... tp x sakit... tp dia baik je... xmragam pun.. minum ok mcm biase... kentut2 jg tp xberak... xpe ke? Ada x possibly dia x berak sbb virus kt dlm bdn aku ni... diakan direct bf... da la aritu ms dia br besalin dia ada infection dlm darah... pastu ms check sbln dia anemia skit... darah dia kurang 8.5 ke 9.5... bwh paras normal 11...doktor tgh pntau darah dia... 31/10 ni kene g spital lg... kalu darah dia msh bwh boder docktor akan buat hb diagnosis sbb ape darah bb kurang... itu da merunsing kan aku... tp utk ms skrg ni ape yg patut aku buat eh bile dia x berak mcm ni...
Doktor ada ckp bile aku ada kayap ni... bdk2 bleh kene CP... bayangkan la 2 org ank aku ni kalu kene CP... aduhai mcmne ni... cian kt diorg lebih2 lg si zakwan... xdpt aku nk bayangkan... ya Allah  jauhkan lah semua ni... biarla aku sorang je yg kene... jgn dijangkitkan diorg (lela &zakwan) dgnsakit2 mcm ni... Ya Allah lindungila diorang... sembuhkan la penyakit ku ini tanpa mereabakan pd anak2 ku ini... hanya pd mu aku memohon ya Allah....

Sesungguhnye... ya Allah setiap dugaan yang ko berikan pd hamba mu ini adalh utk menguji iman hamba mu ni... tp utk arini aku dikejutkan plk yang mn aku diberitahu... mak aku disahkan mengidap brest cancer... diala harapan aku... tp bile da jd mcm ni... pd sape aku nk mengadu... xsanggup aku nk menyusahkan dia...

Aku buntu... ape yg patut aku buat...click sini

2 ulasan:

  1. aiza: kalau baby yg full bf mmg normal kalau tak berak 3-4 hari.....aritu nurse ada bagitahu saya paling lama seminggu.....dont worry, nanti baby beraklah tu....tapi, kalau dia berak nanti sangt banyak......

    banyak dugaan awk kali nie ye.....semoga awak and mak awak cepat sembuh....

    BalasPadam
  2. zakwan ni kes cam dina masa kecik2..xberak 3-4 hari..kesian sgt tgk..kalo dh besar sket boleh gak la kita bg jus ke air suam ke..ni baby lg kan..xsampai hati nk masuk ubat kot montot tu..akak dulu doc advice,kita as ibu yg kena mkn bnda mcm betik,bayam etc tu.so bila dia bf insyaAllah berak ok..eja try la..mcm akak dulu kadang ok,kadang xpun..

    psl ma tu..akak pun sedih.mcm xpercaya.tp siapalah kita melawan takdir kan..kita doa sama2 ma sihat semula..ini bhagian dia.bahagian kita xtau lg mcmana

    BalasPadam